HELSINGÖR - Där gammaldags arkitektur möter modern design

Gågatan i Helsingör
Halloj every body!

Idag var jag (plus familj) i vårt kära lilla grannland, Danmark.
Länge sedan man var där, men jag saknar inte det precis...

Vi åkte tidigt i morse, redan klockan halv åtta.
Jag kan erkänna att jag sov i bilen hela vägen ner.
När vi var på färjan sov jag också, när vi kom iland så höll jag på att somna.

Men det är ändå någon speciell känsla man får i Helsingör.
Alla äldre byggnader kombinerat med nya intressanta
och ointressanta idéer, design och konst.
Husen är högt byggda och i virke eller betong.
Det luktar stark ost och sprit vart man än går.
I varje litet gathörn ligger en spritbutik.
Det kanske inte så mysigt, men jag tycker att det ändå hör till.
Om det beror på landet i helhet eller bara Helsingör vet jag inte.

I alla fall, jag köpte mig ett par snygga hörlurar som jag ska ha till min iPod.
De är underbara! Silver och svart, precis som Ben.
Också kan jag ha dem i datan, vilket mamma och pappa verkar ovanligt glada för.
Ett bra köp med andra ord!

Var även inne på färjan och köpte lite godis till moi och da familj.
När vi skulle av färjan fick jag bära pappas öl, suck!
Har jätte ont i mina armar nu!
Mötte Per i alla fall på vägen av, hoppas att han kopplade att det inte var min sprit.
Lite små pinsamt annars! Hej jag är femton år och kommer bärandes på starköl,
alldeles själv och hej.. Där är ju min mentor!
Men tror pappa gick bakom mig så det är ju tur det i alla fall!
Och Per.. Om ifall att du läser det här så..
Det var INTE min sprit, och jag hoppas det var trevligt i Danmark.
Själv blev jag dragen runt i varje liten spritbutik som finns i Helsingör.
Konstaterade dock att det kostar lika mycket hemma som där.
Jag hittade ett jätte fint vin!
Tror jag ska tvinga mina föräldrar över kattegatt igen för att köpa det.
Inte till mig, men kanske som julklapp till en viss ridlärare.
Och den här gången ska det fanimej inte vara godis!

Så nu har jag dragit dagens slutsats, skulle Christian vara glad.
Slutsats... Ja, i alla fall..
Åk inte till Danmark för att köpa sprit, det kostar lika mycket hemma.
Gör det hellre bara för nöjet, det gör dig gott!
Men tvinga inte in era stackars barn i dessa butikerna, då börjar det i tidig ålder! xD

Bye The Way...
Mitt rum är äntligen klart!
Köpte de sista idag på Ikea, så nu fattas bara en tavla, men vet precis vilken jag ska ha!
Den finns på Gallerix, asfin! Typ med en blomma på och något citat Jimi Hendrix sagt.

Nä.. Klockan börjar bli mycket!
Ni får hare så gott och tacke care!


/Mikki



Sing something new
I have nothing left
I can’t face the dark without you
There’s nothing left to lose
The fight never ends
I can’t face the dark without you



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0